Psychomotorische Kindercoach

Beweeg & Groei Opleiding en Training, Katwijk, locatie Breda

In het kader van een brede ontwikkeling, heb ik ervoor gekozen ook deze opleiding te volgen. Hier leer ik manieren om via beweging en spel kinderen (maar ook jongeren, en zelfs volwassenen) te stimuleren in hun ontwikkeling. Bij deze wijze van werken is het de bedoeling het oplossend vermogen van de cliënt aan te spreken en diegene vanuit regie, vanuit autonomie en een gevoel van competentie te helpen groeien. 

Ik rond deze opleiding af in de eerste helft van 2025. 

 

---

2024


Werken aan executieve aardigheden

Leren leren Nederland, Schiedam

Met het oog op mijn plannen meer te gaan coachen, zowel in het PO als in het VO, heb ik in 2024 ook deze tweedaagse gevolgd. 

Tijdens deze tweedaagse leerde ik de ins&outs van Executieve Functies kennen. Ik kan uitleggen welke functies onderscheiden worden en aangeven welke interventies je kunnen helpen bepaalde EF te versterken, door de bijpassende vaardigheden te trainen.

 

---

2024


Beelddenken, Leermethode 'ik leer anders' 

Dynamisch opleiden - ik leer anders, Monster (locatie Zotermeer)

Deze tweedaagse heb ik bezocht, omdat ik geloof dat ieder mens op zijn eigen manier leert en ontwikkelt. De opleidingen die ik reeds op zak had, bereidden mij vooral voor op begeleiding vanuit de cognitie (oplossingsgericht coachen, werken vanuit 5G denken, et cetera). Ik zocht een andere manier om met leerlingen te gaan werken en dat bleek 'ik leer anders' te bieden.

Vanuit deze opleiding kan ik beelddenkers begeleiden in hun ontwikkelingsproces, door hen technieken aan te leren vanuit het geheel van de te leren stof en vanuit het werken met beelden. 

---

2024


Sterke en bewuste begeleiders in de school

oung Academy of Life, Vlaardingen (locatie Strijen)

Bij de inspirerende Elena Carmona van Loon mocht mij enkele dagen verdiepen in regieversterkend leiderschap. Deze manier van leven, zou ik bijna zeggen, is erop gericht ieder in zijn waarde en zijn rol te zien en te stimuleren.

Binnen regieversterkend handelen bouw je aan gezonde relaties,  ben je (bedoeling-/)doelgericht en ben je gericht op het vergroten van de invloed/ de regie van anderen. 

Belangrijke vaardigheden die ik hier geleerd heb zijn mentaliseren & locus of control. Basisconcepten van waaruit ik regieversterkend werk, zijn vertrouwen, accepteren van de realiteit, grenzen & doelgerichtheid (bedoeling) afstemmen, uniciteit & eigenheid bewaken en onafhankelijkheid stimuleren. 

---

2023


Praktische pschologie: NLP, Transactionele Analyse en Systemisch Werken (familie- en organisatieopstellingen)

Innerland, Castricum aan Zee

Dit was een ongelooflijk interessante en waardevolle meerdaagse, waarin ik de basis leerde van de 3 genoemde onderwerpen (NLP, transactionele analyse en systemisch werken). De training was bedoeld als inspiratie & kennismaking, dus ik ben géén volleerd praktisch psycholoog/ transactioneel werken/ NLP practisioner.

Maar: ik heb hier wel heel veel geleerd over ouder/kind/volwassen boodschappen en hoe die de dynamiek tussen mensen beïnvloed. Ik heb de kennis over NLP opgefrist en geleerd hoe sterk een systemische opdracht kan werken. In het klein kan ik daarmee in coachingstrajecten aan de slag en daar kijk ik erg naar uit. 

---

2022


NLP, doe er wat mee

Orthohulp, Ard Nieuwenbroek, Sint-Oedenrode (locatie Zaltbommel)

NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Deze training ging over hoe wij de wereld om ons heen waarnemen, hoe wij erop regaeren én hoe wij er anders op kunnen reageren. Ik heb hier geleerd: taal doet ertoe. De wijze waarop je dingen formuleert, zowel qua woordkeus, qua intonatie en qua lichaamstaal/ expressie dóet ertoe. 

In mijn begeleding zie je terug dat ik beter kan afstemmen op de coachee, dat we samen onderzoeken welke taal jou beter helpt en dat jij hier ook zelf verder mee gaat spelen. 

---

2021


HBO Master Special Educational Needs, specialisatie gedrag

Seminarium van Orthopedagogiek i.s.m. Hogeschool Utrecht, Rotterdam

Deze HBO Master verdiepte en verbreedde mijn kennis over en visie op onderwijs. Onderwerpen die aan bod kwamen, zijn: orthopedagogiek, begeleiden van collega's, sociaal emotioneel leren, gedragsontwikkeling en -problematiek, handelingsgericht werken, oplossingsgericht werken en coachen, hoogbegaafdheid, passend onderwijs, preventief werken en communicatie.

Ik leerde bij ieder onderwerp informatie vergaren, beoordelen op betrouwbaarheid en juistheid, samenvatten en plaatsen binnen een (inter)nationaal kader. Per onderwerp leverde ik een rapport in, waarin ik de aangeboden informatie relateerde aan een praktijksituatie, de praktijksituatie op kwaliteit beoordeelde en waardeerde en afsluitend een advies formuleerde.

Gedurende de gehele opleiding voerde ik een praktijk gericht onderzoek uit, waarin ik bovengenoemde vaardigheden inzette.

---

2016


Bachelor of Education, PABO

Pabo Thomas More, Hogeschool Leiden (tegenwoordig RVKO)

Tijdens deze opleiding tot leraar basisonderwijs verdiepte ik mij vooral verder in pedagogiek en didactiek. Ik leerde hoe belangrijk klassenmanagement is voor de kinderen in je klas: weten waar ze aan toe zijn, verschaft een gevoel van veiligheid. Hierbij leerde ik ook hoe je een prettige band je met de kinderen op kunt bouwen: ieder kind, ieder mens heeft behoefte aan goede relatie(s) met de mensen om zich heen. Bij dit alles heb ik geleerd dat het ongelooflijk belangrijk is dat je authentiek bent. 

---

2009


Post HBO Docent Muziek op Schoot

Stichting Peuters en Muziek, Utrecht

De opleiding tot docent muziek op schoot was een aanvulling op mijn reeds behaalde Bachelor of Music in Education. Ik leerde hier heel veel over de ontwikkeling van het jonge kind: motoriek, cognitie, maar ook sociaal-emotioneel en natuurlijk muzikaliteit. Wat mij vooral is bijgebleven, is dat de samenhang tussen deze elementen heel groot is. Jonge kinderen leren door te beleven, te ervaren.
Ik leerde hoe je een lessenserie voor peuters kunt opbouwen, hoe je de losse lessen daarin vormgeeft en dat een vloeiend verloop met veel herhaling daarbij belangrijk is. Ook leerde ik goed te kijken naar de reacties van de kinderen en mijn activiteiten daarop aan te passen.
Natuurlijk leerde ik ook héél veel kinderliedjes: traditionele liedjes, maar ook moderne.

---

2007


Bachelor of Music in Education

Rotterdams Conservatorium (tegenwoordig Codarts), Rotterdam

De opleiding Docent Muziek leidt op tot vakleerkracht muziek in het primair en voortgezet onderwijs. De lesbevoegdheid geldt voor kleuters tot en met vwo6.
Tijdens de opleiding volgde ik veel instrumentale lessen: piano, gitaar, drum, basgitaar, dwarsfluit en zang. Daarnaast was er veel aandacht voor het ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden, bijvoorbeeld in de lessen combo (bandje), in het opleidingskoor en in het musicaltraject. Bij dit laatste schreven, ontwierpen, componeerden, ontwikkelden en organiseerden wij met de gehele klas (9 studenten) een eigen musical. We speelden hierin zelf ook de hoofdrollen, terwijl alle bijrollen, het koor en het orkest gevormd werden door alle studenten uit de ander leerjaren.
Uiteraard is er in de docentenopleiding ook aandacht geweest voor pedagogiek, de ontwikkeling van het (jonge) kind, didactiek en reflectie.

---

2005


Gymnasium

Comenius College, Capelle aan den IJssel

Tijdens mijn middelbare school periode werkte ik, net als ieder ander, aan vakken als geschiedenis, economie en natuurlijk wiskunde, Nederlands en Engels. Toen ik op de middelbare school zat, mocht je min of meer vrij je pakkenpakket voor het examen samenstellen. Ik heb toen onder andere gekozen voor muziek als examenvak.

Ik was een enthousiaste leerling die vaak veel vragen stelde en ben regelmatig betrokken geweest bij, met name muzikale, extra activiteiten van de school. 

---

2001