Bij schoolse vaardigheden kun je denken aan álles wat je nodig hebt op school: plannen, organiseren en strategieën om effectief te leren, maar ook bijles of RT.
Met meer dan 12 jaar werkervaring in het onderwijs, als leerkracht, als RT'er en als leerlingbegeleider kan ik je op al deze vlakken vooruit helpen. Omdat ik ervan overtuigd ben dat ieder mens anders leert, zoals ieder mens ook uniek ís in zijn hele zijn, heb ik verschillende opleidingen en cursussen gevolgd om jou als beelddenkcoach, coach Executieve Functies, ervaren onderwijskracht, en (straks) als Psychomotorisch KinderCoach te kunnen begeleiden.
We gaan eerst samen in gesprek, want om je verder te kunnen helpen, is het belangrijk dat je weet waar je nu staat én waar je naar toe wilt. Op basis daarvan gaan we samen aan de slag, waarbij het doel is dat jij groeit en je ontwikkelt, zodat je zelfstandig verder kunt. Je zult beginnen met inzicht in jouw 'stand van zaken' en met jouw doelen in zicht. Hoe dichter jij bij jouw doelen komt, hoe meer je zelf kunt en doet. En zo heb je mij strakjes niet meer nodig. Top!
Met sociale vaardigheden bedoelen we allerlei vaardigheden die je nodig hebt in contact met anderen. Je kunt dan denken aan luisteren, een gesprek voeren, contact leggen, nee kunnen zeggen, omgaan met feedback enzovoorts.
Sociale vaardigheden vragen inzicht in gedrag van anderen én van jouzelf: wie doet wat en hoe reageert de ander daarop? Soms moet je in gesprek over wat er áchter bepaald gedrag zit en soms... moet je dat bij jezelf onderzoeken. Dat kan heel lastig zijn, maar ook héél interessant.
Met mijn ervaring als leerlingbegeleider en oefening in oplossingsgericht coachen help ik je graag om inzichtelijk te maken waar jij nou precies op vastloopt en vooral: hoe je weer op gang komt. Daarbij is het belangrijk dat ik je stut & steun, tot je dat niet meer nodig hebt, want uiteindelijk, wil jij natuurlijk zélf verder!
Wanneer je het hebt over emotionele vaardigheden, heb je het over je eigen gevoels- en gedachten-leven en hoe jij daarmee omgaat. Je eigen gedachten kunnen je soms behoorlijk dwars zitten. Soms heb je last van negatieve gedachten, over jouw beleving van gebeurtenissen of van spanning.
Samen maken we inzichtelijk waar je precies mee bezig bent/ wat je belemmert, en jij bepaalt wat je wilt leren, wat jouw doel is. Hierbij gebruiken we technieken uit cognitieve gedragstherapie, maar ook mindfulness, executieve functies en ontspanningsoefeningen.
Ik kan je niet met alles helpen op dit gebied ,en zal het altijd eerlijk aangeven als ik denk dat je beter bij iemand anders terecht kunt.
NB heb je gedachten aan zelfdoding?
0800-0113 is een hulplijn voor mensen (óók jongeren) en die daarmee worstelen. Dat nummer kun je AL-TIJD bellen.
Op de basisschool wordt tegenwoordig steeds meer van je gevraagd: liefst ziet men dat je op alle vakken goed mee komt. Maar dat lukt niet altijd. Soms heb je aan een klein zetje in de vorm van bijles genoeg om weer 'bij te komen' met lesstof. Daarvoor kun je bij mij terecht. Omdat ik in alle groepen van de basisschool heb gewerkt, kan ik je (vrijwel) overal bij helpen.
De eerste jaren van de middelbare school heb je veel vakken: van Nederlands en Engels, tot wiskunde en natuurkunde, van Spaans tot aardrijkskunde - alles komt voorbij. Dit kan soms wat overweldigend zijn en wie weet heb jij voor één of enkele vakken net wat extra hulp nodig. Daarvoor kun je bij mij terecht. ik zeg altijd: ik weet niet alles, maar ik kan a- samen met jou álles uitvinden en b- jou leren hoe je handig leert. Met die twee vaardigheden (antwoorden vinden en handig leren) kom jij vervolgens een héél eind!
Staat jouw hulpvraag niet bij de 4 voorgaande onderwerpen?
Je kunt me al je vragen stellen via mail, telefoon of WhatsApp - je vindt de gegevens op de pagina info & contact.